Erik en Stef naar Ecuador en Galapagos

Pululahua krater, Bella Vista

Om 6 uur worden we naar boven aan de krater gebracht en stappen over in een andere bussie om naar Bella Vista te gaan. Rond 8.30 uur komen we aan en krijgen ontbijt. We zitten met twee ieren uit Dublin in de auto en aan tafel. Luis is onze gids en met hem gaan we om 9.30 uur wandelen. Een toekan is de eerste vogel en dat is een mooie start. Ook zijn er veel kolibries. Voor de andere soorten moeten jullie maar even bij de foto's kijken. Onderweg kunnen we een paar dingen proeven, zoals een bloemetje... Er zijn ook nog 5 amerikanen mee. Het is ( voor mij ) soms best pittig. Om 12,30 uur zijn we weer terug en om 13.00 uur hebben we lunch.

Even wat tijd voor onszelf en om 15.00 uur gaan we wandelen tot 16.30 uur. Om 19.00 uur hebben we diner en kijken we of er zoogdieren willen snoepen van de bananen. Helaas! Dan lekker op tijd naar bed.

Palulahua krater

Stef wilde eigenlijk de zonsopkomst fotograferen, maar de eigenaar zei dat dit niet echt een zonsopkomst is omdat we in een krater ofwel diep gat zitten. Dus gokken we dat maar niet en hebben de wekker om 7.30 uur staan. Zoals zo vaak ben ik eerder wakker en ga vast wassen....

Om 8 uur hebben we ontbijt en daarna gaan we wandelen. Nu de andere kant op. Al vrij snel zien we een wandelpad aan de linkerkant van de weg. Op het bord staat volgens mij dat je heen en terug moet, maar Stef zegt dat dit pad naar rechts afbuigt en op de `grote` weg uitkomt. Tuurlijk nemen we dit pad, dat is toch veel leuker? We lopen eerst tussen de weilanden en al snel moeten we omhoog en dat is soms echt steil!! Maar het gaat goed, dus gewoon verder. Dan begint het toch wel erg spannend voor mij te worden en ik zeg dat ik wel terug wil. Stef kijkt nog even om de hoek en ik kan niet meer voor of achteruit voor mijn gevoel! Stef roept dat we beter terug kunnen. Mijn fototoestel doe ik in mijn rugtas zodat mijn statief als ondersteuning kan dienen. Op een gegeven moment ga ik ouderwets op mijn billen naar beneden. Maar het komt goed en rond 10.00 uur zijn we weer terug bij het hostel en gaan lekker chillen.

Om 11.30 uur is het dan wel weer de hoogste tijd om een paar foto´s te maken. We moeten wel met volle opslag thuis komen natuurlijk. Om 13.00 uur hebben we dan lunch. Vooraf soep met aardappel en kaas, dan lasagne en cake met koffie en thee toe. Na de lunch gaan we weer naar de uilen lopen. Onderweg zien we nog een torenvalk. Bij de uilen wachten we heel lang in de hoop dat ze iets dichterbij komen. Dit gebeurt jammer genoeg niet, maar toch wat leuke foto´s kunnen maken van deze bijzonder uil. Op de weg terug zien we weer 2 torenvalken. Deze ook maar even vastgelegd.

Om 17.00 uur zijn we weer in de hostel en hebben we wel een biertje verdiend. Die smaakt dan ook prima.Om 18.30 uur hebben we dier. Alleen opa is thuis en die kookt dus voor ons. Een prutje vooraf, dan kipschnitzel met rijst en bruine bonen en weer thee met koek toe. Dan nog even deze blog maken en lekker slapen. Vergeet niet de foto´s te kijken....

Quito, Pululahua krater

Om 8 acht uur ontbijt. We zouden om 9.30 opgehaald worden maar de chauffeur was er al om 9 uur. Des te beter want we waren toch klaar. Het valt toch op dat alles hier netjes op tijd is. Na een uurtje rijden zijn we al bij de afslag voor de krater. Zo dat gaat lekker. Ik zie op het bord staan nog 14 km. Het duurt inderdaad nog een klein uurtje voordat we op plaats bestemming zijn. Het is een hele grote en oude krater. Het is de grootste krater op het Amerikaanse continent. Bovendien is het 1 van de 2 bewoonde kraters ter wereld.

We nemen eerst even tijd om wat te eten en te drinken en gaan dan foto´s maken. Om 13.00 uur krijgen we lunch. We vragen aan de eigenaar waar we het beste heen kunnen lopen voor vogels en volgen zijn tip. We lopen eerst een kant op en zien diverse vogels. Maar een andere afslag kunnen holenuilen zitten. Dit is voor ons heel aantrekkelijk, dus lopen die kant op. Het is verder lopen dan verwacht en je weet nooit precies waar je nu moet zoeken... Maar ineens ziet Erik er eentje. Dus stoppen en plaatjes schieten. Voor echt goede foto´s zit hij te ver weg. We blijven wel even staan en zien er 3 dichtbij elkaar. Verderop kunnen ze ook zitten, dus lopen nog even door. Niet gevonden. Op de terugweg zitten ze op een andere plek, maar nog steeds ver weg. We zien er 3, maar als een paard op de eerste plek loopt vliegt er nog eentje op. Die zit iets dichterbij, maar ze zijn zo klein dat hij niet boven het gras uitkomt. We zijn toch heel blij dat we ze gevonden hebben en zullen morgen nog eens er naar toe lopen. Om 17.00 uur zijn we dan terug en gaan chillen.

Om 18.30 uur hebben we diner en net als vanmiddag krijgen we koffie of thee met een stukje cake toe. Lekker hoor. Als we bijna klaar zijn komt de eigenaar er bij zitten en vraagt of we Canon hebben. Hij fotografeert ook en is bovendien vogelgids. Hij begint een verhaal over Magic Lantern en showt heel veel. Ik denk dat hij er bijna een uur over aan het praten was. Wij hoefden alleen maar te luisteren, want hij praatte maar door. Maar toch gewoon weer op tijd naar bed.

Otavalo, Quito

Om 3.10 zetten we de wekker. We hebben gisteren aangegeven dat we er waren. En gezocht hebben naar iemand. Nu maar hopen dat het goed komt! Even voor half 4 zijn we bij de receptie en jawel er is iemand die de deur open maakt. Kort daarna is de taxi er en brengt ons weg. We spreken af dat we om 7 uur weer opgehaald willen worden. We maken foto´s, vooral Stef en die maakt ook time-lapse. Het is vooral veel wachten. Om 6.45 uur komt een taxi ons ophalen. Het is wel een andere maar het is zo afgelegen dat hij zeker voor ons komt. Om 7 uur genieten we dan van ons ontbijt en rond 8 uur liggen we weer in bed. Om 10.30 uur gaat de wekker.

Tassen inpakken, ff wat boodschappen doen zoals brood voor tussen de middag en drinken. Dan uitchecken en naar het busstation lopen. Daar aangekomen roept iemand Quito, Quito, Quito, Quito, enz. Dat treffen we. Onderweg roept de beste man nog vele malen Quito. Ik zeg tegen Stef dat dat is omdat niet iedereen hier kan lezen. Onderweg wordt van alles aangeboden, zoals koffie, chips, ijs, enz. De tassen gaan onderin, niet de fotospullen.... Het is een prima luxe bus en ruim 2 uur later komen we in Quito aan. Gelijk wordt er gevraagd of we een taxi willen. Ik zeg tegen Stef laten we dat nou maar doen. Een klein uurtje later zijn we pas bij het hotel, dus lopen was geen optie, haha.

Om 15.00 uur zijn we dan in het hotel en gaan lekker relaxen. Rond 17.30 uur gaan we de stad in en dat zijn we snel zat. Ik denk dat er wel 20 keer gevraagd is of ze onze schoenen willen poetsen. Dan nog andere artikelen die te koop worden aangeboden en bedelaars die op ons afkomen. Snel wat lekkere dingen kopen en een plek waar we gaan eten. Nee dit is niet ons ding. Afgelopen dagen hebben we al vaak vragende ogen gehad al we iets aten. Dat waren dan steeds honden!! Zelfs in een koffietentje kwam een hond naast ons zitten en die werd niet weggestuurd. Gelukkig gaan we morgen weer weg naar de volgende bestemming!

Otavalo 7 februari

Om 3.15 uur gaat de wekker, ja echt waar! Stef wil graag sterren fotograferen, dus ga ik gezellig mee. We hebben om 3.30 uur een taxi besproken en de deur van het hotel zou open gemaakt worden. We wachten tot 4 uur. Kijken in het restaurant, kloppen op een deur waar geluid uitkomt, drukken op de bel bij de receptie. Helemaal niks of niemand. We balen ervan en gaan slapen tot 9 uur. We hadden de wekker ook nog om 4.45 uur gezet maar hadden allebei geen zin om er weer uit te gaan.

Om 9 uur ontbijt. En dan met de taxi naar Cotacachi. we dachten dat we hier konden zien hoe de leren artikelen gemaakt worden. Er zijn heel veel winkels die leer verkopen, zoals schoenen, tassen, jassen, enz. Een taxi chauffeur zegt dat er geen fabriekjes zijn maar wel een leerschool. Zijn we daar naar toe gebracht. Blijkt dat wegens examen en vakantie dicht te zijn. Er lopen wel een paar mensen en een meneer geeft ons heel enthousiast een rondleiding. Leuk om te zien, zie ook foto´s. En omdat ze hier schoenen fabriceren is het dus ee zakelijk uitje en kan ik de hele reis opgeven aan de belasting.....

Daarna nemen we een taxi naar het Cuicocha meer. Hier hebben we foto´s gemaakt en rondgelopen. Stef een stuk hoger,kon ik ff rusten. Toen hebben we dezelfde taxi gebeld en die bracht ons naar hotel Indio In in Otavalo. Hier komen we om 16.00 uur aan en is het weer tijd om te chillen. Daarna boodschappen doen, een cerveza gedronken en allebei een broodje hamburger gegeten. En weer heel vroeg naar bed.

Otavalo

We zijn wat meer in een plaats en dus niet midden in de rimboe. Dit geeft ons de kans om de dag anders in te delen. Om te beginnen gaat de wekker om 9.00 uur. Dan gaan we ontbijten en op de markt kijken. Wat zo ontzettend leuk is in Ecuador is dat de mensen nog echt tegen ons opkijken. Kijk maar naar de foto´s. Daarna gaan we naar een waterval. Een mooie waterval, maar het is er erg druk met pubers. Het is een heilige plek. Daarna gaan we naar El Lechero. Dit is een heilige boom, maar wij gaan voor het uitzicht.

Dan brengt de taxi ons naar park Codor. Hij rijdt al weg, maar het park is dicht dus zijn we blij dat we nog met de taxi naar Otavalo kunnen. Daar kopen we wat lekkers om te eten en te drinken. In het hotel gaan we chillen met een chocolaatje en een Fanta. Om 18.30 uur gaan we eten. We nemen beide kip cordon blue met wat patat. De tafels zijn al gedekt met borden en bestek. Vooraf krijgen we beide een half geroosterd wit broodje met een pittige saus. Dan komt ze dit weghalen en neemt ook de borden mee die er al stonden. Ik vraag of dit het was, en ze snapt de grap want ze zegt si. Ze loopt weg en ik zeg tegen Stef, ik loop met mijn portemonnee naar de bar. Ik laat zien dat ik wil betalen, ze komt niet meer bij van het lachen, hilarisch. Na het eten weer vroeg naar bed.

San Isidro, Antisana, Otavalo. OP ZOEK NAAR DE CONDOR

Om 6.30 uur opstaan, 7 uur ontbijt en om 8 uur worden we opgehaald. Vandaag gaan we op pad met een chauffeur en een vogelgids.We rijen eerst naar Antisana. We maken daar kans op het zien van de condor! Na ruim 2 uur rijden stoppen we en lopen een paar honderd meter. De gids hoopt op de giant hummingbird. Er valt weinig te zien, dus rijden we verder. We stoppen bij een plek waar de kolibries gevoerd worden. Ook hier is niks te fotograferen. Maar bovenaan waar de auto staat zien we een swordbill hummningbird en een giant hummningbird. De laatste kunnen we op de foto zetten, zij het dat hij op een lelijke draad zit....

Dan rijden we weer verder en kijken of we een condor zien. Er is een nest en door de camera en verrekijker zien we een puntje. Dus ja, we hebben een condor gezien... We rijden weer verder en Stef ziet een grote roofvogel in de lucht. Ja hoor, een condor. Geweldig! Deze vogel heeft een spanwijdte van 3 meter!! Na wat foto´s verdwijnt ie in de wolken. We rijden verder en zien sierrafinches. Even uit de auto voor wat opnamen en weer verder. Dan komen we op een stuk met veel cara cara´s. Hier kunnen we ook genoeg foto´s van maken. Onderwijl ziet Erik een veel lichtere vogel. Het blijkt een blackfaced ibis te zijn en heel ongebruikelijk om hem hier te zien. Jullie merken het al, de gids heeft goede hulp vandaag.

Dan komen we bij een parkeerplaats en genieten van onze lunchbox. Dan wandelen we naar een meer. We zijn op 3100 meter en hebben eerst tegenwind. Deze hoogte en dan wandelen tegen de wind in, dan moet je wel snakken naar adem.Bovendien is het erg vochtig. In het meer zitten diverse watervogels maar veel te ver weg. De gids begrijpt er niks van. Zulke lenzen en dan kunnen vogels nog te ver weg zijn, haha. Op de terugweg lopen Stef en de gids nog een stuk naar beneden om iets dichterbij te komen. Erik is kapot en loopt op zijn gemak terug naar de auto. Onderweg zie ik weer een condor vliegen. De gids en Stef zien hem ook.We stappen weer in de auto om richting Otavalo te rijden. We zijn net onderweg en zien een condor vliegen die dichterbij is dan tot nog toe. We springen uit de auto, nou ja springen.Maar zo snel mogelijk. En kunnen weer foto´s maken. Door de mist is de kwaliteit niet top, maar de beleving is fantastisch. Er wordt een heel televisie programma gemaakt waarbij de winnaar op zoek mag naar de condor en wij zien er gewoon ook 5.

Onderweg stapt de gids uit en gaat naar huis. De chauffeur brengt ons naar Otavalo, wat nog ruim 2 uur in beslag neemt. We waren op plekken waar niets te koop was, dus gingen we eerst water en wat lekkers kopen. Dan lekker rusten en daarna gaan we om de hoek van het hotel een pizza eten met chocola, aardbeien en kaas. Heerlijk!! Ze hebben geen bier, dus doen we het met een Fanta. En daarna snel naar bed, het is al 20.30 uur....

San Isidro lodge

Om 6.15 staan we op en gaan weer eerst foto´s maken. We zien een guan en later 2 antpitta´s. Om 8 uur ontbijt. Omelet, worstjes, brood, jam en papaya. Daarna weer foto´s maken. We zien nu een kolibrie die we niet eerder zagen. Verder motmot, trogon, een toekan. Echt een succesvolle dag zo. Van 12 tot 13 hebben we siesta.

Om 13.00 uur lunch. Daarna willen we wandelen, maar het komt weer met bakken uit de lucht. We wachten tot het droog is en gaan dan een stukje route lopen. We zien weer nauwelijks vogels, maar het is net als gisteren weer prachtig! Ik ga terug en Stef loopt nog een andere kant op voor een waterval. Daarna doen we weer niets...

Om 19.00 uur diner en om 20.30 uur gaan we met Alesandro nog 1 keer op zoek naar de uil. Deze uil is zo bijzonder dat hij nog geen eens een naam heeft. Helaas geen uil, wel in de verte gehoord. Stef heeft aan Alesadro gevraagd welke kolibrie we hebben gezien. Hij heeft de foto´s bekeken, maar wist het niet. Hij heeft een copie van een foto om het verder uit te zoeken. We hopen nu dat het een nieuw ontdekt soort is en therichhummingbird gaat heten, haha. Tijd om naar bed te gaan.